När du först börjar använda program som Google Analytics kan det vara svårt att veta var du ska börja med all data gällande besöksstatistik. Hemsidor kan vara extremt olika och syftet med en blogg kontra en webbshop är väldigt skilda. På den här sidan ska vi hjälpa dig att få en bättre förståelse för hur du analyserar besöksstatistik. Hemsidor skiljer sig åt, men statistiken som kommer in kan alltid grupperas inom samma områden!
Vilka är dina populära sidor? Eftersom de flesta av dina besökare kommer till dessa sidor är det extremt viktigt att du uppfyller besökarens mål och att du lägger lite extra fokus på att justera och förbättra dessa sidor. Tycker du att det är fel sida som besökarna vanligtvis kommer in via? I så fall kan du anpassa om den sidan till att guida dem till den sidan eller sidorna du värdesätter mest och tror kommer uppfylla deras mål med att besöka din sida.
Om du använder Google Analytics kan du enkelt se dina populäraste sidor under beteendefliken (”behaviour”) och sedan sidinnehåll (”Site content”). Du kan själv välja under vilken period du vill se statistik ifrån.
Under oktober 2021 bestod topp 5 av Google(1), Youtube(2), Facebook(3), Twitter(4) och Instagram(5). Vill du veta mer kan du besöka similarwebb.com för uppdaterade siffror.