web

Home > Organisk trafik och direkttrafik

Organisk trafik och direkttrafik

Det finns flera olika sorters trafik som du kan analysera med hjälp av Google Analytics, några av dem är.

  • Direkt trafik
  • Organisk trafik
  • Social Trafik
  • Länk trafik
  • Betald trafik
På den här sidan kommer vi att fokusera på organisk trafik och direkt trafik, eftersom de är två av de vanligaste kategorierna som du kommer stöta på när du börjar att analysera trafik till dina webbsidor. Väldigt förenklat så kommer organiskt trafik från besökare som söker sig fram till din webbsida med hjälp av fraser eller enskilda sökord. Direkt trafik är däremot besökare så redan känner till din hemsida och skriver in adressen direkt.

Vad är direkttrafik?

Direkttrafik definieras som besök som inte kommer från en annan webbsida eller SERPs. Tidigare kopplades direkt trafik samman med besökare som skrev in adressen till din sida manuellt eller hade sparat sidan som ett bokmärke eller favorit, men i dagsläget är det inte riktigt så enkelt. Det finns studier som visar att en viss procent av din direkta trafik troligtvis är organisk trafik som inte har analyserats korrekt. Den vanligaste studien inom detta som brukar diskuteras genomfördes av Groupon, 2014 gällande direkttrafik.

Hur får jag direkttrafik till min webbsida?

Om du får mer direkttrafik till din webbsida betyder det vanligtvis att ditt varumärke växer. Du kan påverka din direkttrafik på flera olika sätt, bland det vanligaste är marknadsföringskampanjer med syfte att sprida kännedom om ditt varumärke. Det kan vara allt från banners på sociala medier till jinglar i radio. Inom SEO pratar man vanligtvis om Google Ads, sociala medier och e-post som tre av de vanligaste sätten att generera direkttrafik till din sida.

Vad är organisk trafik?

Organisk trafik är motsatsen till direkttrafik. Det är den trafik du får från personen som har navigerat sig fram till din sida via en sökmotor. Organisk trafik ökar eller minskar vanligtvis i takt med att din sida stiger eller faller på SERPs. Vill du veta mer om SERP och vad det står för kan du göra det på vår sida Vad betyder SERP?

Hur får jag organiskt trafik

Frågan du ställer dig är säkert, hur får jag mer organisk trafik till min hemsida? Framför allt behöver du börja jobba båda med SEO och marknadsföring för att få besökare till din sida. Du kan göra en sökordsanalys för att fastställa vilka sökord du vill försöka ranka på och vilken sorts content du behöver för att möta sökintentionen.

Men det är inte bara content och marknadsföring som kommer driva trafik till din sida. Google värdesätter också hur snabb och användarvänlig din webbsida är. Det handlar bland annat om hur snabbt din sida laddar och om hur enkelt det är för användarna att hitta informationen de letar efter.

Behöver jag mer än bara organisk trafik?

Det enkla svaret är ja, det gör du. Däremot är det en lång och krävande process där du måste jobba långsiktigt för att slå dig fram inom ditt område, speciellt om det är hög konkurrens. Om du lägger ner arbetet och hittar luckor och sökord där du kan ranka så är allting möjligt. Däremot måste du ställa dig frågan; hur kritisk trafiken är för din affärsmodell? Jobbar du inom E-handel kan det vara döden för ett företag om man tappar trafik och då kan det smartaste vara att även generera direkttrafik via marknadsföring för att inte riskera att tappa för stor andel.

Skydda hemsidan med IT-säkerhet

IT-säkerhet är konsten att försvara våra datasystem och nätverk från diverse hot. Denna sektor är av största betydelse för att garantera integritet, tillgänglighet och konfidentialitet av våra digitala tillgångar. Det täcker ett brett spektrum av discipliner, bland annat penetrationsprovning, antivirus, brandväggar, social engineering och multifaktorautentisering. Läs mer om IT-säkerhet.